סיפורים מהרכבת

"אבא, את מי פגשת היום ברכבת?", היא השאלה הקבועה ששואלת מיכל מדי ערב, כשאנחנו מתיישבים לאכול. לשאלה הזו מתלווה ציפייה שמשתקפת היטב בעיניה לעוד סיפור מעניין מעולם הדמיון הטרחני של אביה, סיפור על טובים ורעים, על הדמויות האהובות עליה מהספרים שאני מקריא לה לפני השינה ועל גיבורי על שתמיד מנצחים. הפסקתי לנסוע ברכבת לפני כמעט חצי שנה ומיכל כבר אוטוטו בכיתה א'. אבל על סיפורי הרכבת של אבא שלה היא לא מוכנה לוותר.

עיניה נפתחות לרווחה בכל פעם שאני מתחיל לספר. כשאני קצת מחפף, היא מתקנת, כשאני מאיים כי אפסיק את הסיפור אם לא תתחיל לאכול, פיה מתמלא מיד ואוזניה תמיד כרויות לכל מילה שיוצאת מפי. סיפורי הרכבת, יחד עם הסיפורים לפני השינה, הפכו גם לאמצעי ענישה המוצלח ביותר בבית. לא צריך לצעוק או להטיף, רק צריך לומר בקול רגוע "אין סיפור הערב" ומיכל כבר חוזרת לסורה.

לאחרונה שמתי לב שגם אני נהנה מהמעמד הזה, לא פחות ממנה. לא רק שכולם קשובים קשב רב להמצאות המופרכות שלי, אלא שאני גם מככב בכולן. בפסח טסתי בחללית עם אנקין סקיווקר ויחד עזרנו לאליהו הנביא למצוא את שק ההגדות שאיבד ברכבת, בחנוכה דהרתי על פגסוס במטרה למצוא את הוריה של רפונזל ולהביאם להדלקת נרות. אני גם נלחם בדרקונים, מציל ילדים קטנים ובאופן כללי עושה טוב לכולם. הקונספט של הסיפורים זהה ומבוסס על תמיד על שלושה עקרונות בסיסיים: אני משתתף בכל סיפור, כל הדמויות מוכרות לילדים והטובים תמיד מנצחים.

לאחר ארוחת הערב, אנו מתיישבים ב"מקום הסודי" שלנו ונהנים מעשר דקות של קריאת סיפור לפני השינה. בתקופה האחרונה מיכל היא זו שמספרת את הסיפור (כלומר, ממציאה אותו) ואני מאזין בקשב רב. לעיתים היא מספרת לי על מקרה דמיוני שקרה לה בגן ואני יושב ומקשיב, שואל שאלות ונהנה לראות אותה ממציאה הכל. עולם הדמיון של מיכל הולך ומקבל נפח משלו – ודי ברור שחלקי בכך גדול למדי. אמא שלה אולי לא מתה על כך, אבל אני חושב שזה נפלא. מדאיג, אולם נפלא.

לפני מספר ימים הגעתי הביתה מאוחר וארוחת הערב כבר הייתה בעיצומה. התיישבתי ליד הילדים והקשבתי קשב רב לסיפור שסיפרה מיכל לעידו: היו בו פיות ונסיכות, דמויות ממלחמת הכוכבים (בכל זאת..) והוא הסתיים בניצחונה על הרשע התורן. הסיפור היה מעניין אבל מרתק יותר היה לשים לב לאופן בו סיפרה מיכל את הסיפור – תוך חיקוי אופן הדיבור שלי, מתיחת הסיפור ברגעים המותחים, השימוש בידיים וכו'. ופתאום זה נחת עלי: האם אני באמת רוצה שהיא תהיה כמוני?

החיבור שלי לבת שלי, טוב ככל שיהיה, גורם לה לאמץ דפוסי התנהגות דומים לשלי. וסיפורי הרכבת שלי, יחד עם טירות שאנו בונים מתחת לשולחן ומרדפים על מטאטאים ברחבי הבית, מאדירים את עולם הדמיון שלה ומעודדים את המשך התפתחותו – לא בדיוק מתכון בטוח להצלחה בחיים. דמיון מפותח היא אמנם מתנה נפלאה שלא כל אחד מקבל בחייו, אולם האם מדובר במתנה שימושית? האם לא היה כדאי לעודד אותה ללמוד מתמטיקה?

בשבוע שעבר סיפרתי לה סיפור אמיתי שקרה לי בדרך הביתה. היא עצרה אותי, "אבא, אני רוצה סיפור מהדמיון, לא סיפור אמיתי". "למה?" שאלתי, והיא ענתה בלי למצמץ "כי הם יותר מעניינים" ואני קיבלתי לפתע את התשובה שרציתי. הדמיון הוא הצוהר לעולם אחר, עולם תלת מימדי שהשימוש בו מפצה על החיים השגרתיים למדי שיש לכל אחד מאיתנו. מניעת הגישה לעולם זה מילדיי היא עוול שלעולם לא אוכל לעשות להם. רובם המוחלט של האנשים אמנם לא מתפרנסים מדמיון מפותח, אולם נהנים בזכותו מחיים עשירים יותר, צבעוניים יותר. אין לי ספק שהם גם יותר שמחים ומאושרים בחלקם מאחרים. אם זה המעט שאני יכול להעביר לילדים שלי בירושה, נראה לי שאלך על זה. אחרי הכל, במתמטיקה אף פעם לא הצטיינתי…

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אחת העם  On מאי 7, 2012 at 3:45 pm

    מקסים. בורכת, ובורכו ילדיך.

  • princess leia  On מאי 11, 2012 at 8:17 am

    תשמע סיפור – אמא אחת מודאגת הפנתה אלי את הבן שלה "כי המורה אמרה שהוא צריך". מסתבר שבתשובה לשאלה מה יוצא דופן, חתול דג או שולחן, הוא ענה שהדג יוצא דופן ונימק ש"לחתול ולשולחן יש רגליים, ולדג אין". אכן, תמונות קשות של בוחן מציאות, ישר למחלקת ילדים ונוער בשלוותה. מסקנה – הילדים שלנו יצירתיים וזה מקסים, הבעייה היא המערכת שמנסה לרבע אותם, ותפקידנו כהורים לעמוד על המשמר… תשמח בחלקך, מה שאתה מעניק לילדיך זו בריאות נפשית. חוצמזה, יומולדת שמח לנסיכה, מקווה שהיה כיף!

    • hanantomer  On מאי 14, 2012 at 8:35 am

      תודה, בהחלט היה כיף, אם כי עשינו השנה משהו קצת שונה.
      בקרוב אצלך…

להשאיר תגובה

