על משתמטים ומקלטים: תגובה לקיפניס ורשף

אצל מי נמצאת האמת? אצל אנשים כמו ניר קיפניס, שטוענים שצריך להפוך את אלו שלא משרתים בצבא לאזרחים סוג ב', או אצל אנשים כמו נועם רשף, שטוענים שיש לשחרר משירות כל אזרח רגיש, כדורגלן בפוטנציה או סתם זמר? שניהם אומרים דברים נכונים. שניהם מדברים על מצוקה אמיתית, על בעיה שאין לה פיתרון ושגם אם יהיה לה אחד כזה, מישהו תמיד יצא מקופח ממנו. שניהם צודקים.

לעניות דעתי, קיפניס צודק יותר.

כי אם לא נקבע פרמטר באמצעותו נוכל להעניק תמורה כלשהיא על השירות בצבא, במוקדם או במאוחר פשוט לא יהיה לנו צבא. הבעייה היא לא בפאשיזם, מקארתיזם, או דיקטטורה, כפי שמספרים לנו כולם. הבעיה היא בחוסר השוויון המשווע הנוצר בין האזרחים: כיצד מתגמלת המדינה את אלו שמשרתים אותה? כיצד היא גורמת להם להרגיש לא פראיירים? המדינה לא פשיסטית וגם מקארתי עדיין לא מתהפך בקברו. המדינה מנסה למצוא דרכים להפוך את השירות הצבאי למתגמל והיא מנסה לעשות זאת כיום על ידי פגיעה באלו שלא שרתו. זה פיתרון עקום, אבל נכון במהותו. אינך רוצה לשרת? זה בסדר. באמת. אבל אל תצפה לאותם התנאים כמו אלו שכן שרתו. קח זאת בחשבון שעה שאתה צועד לקב"ן, בדרך אל הפטור המיוחל.

מרגש לשמוע שהצבא משחרר משירות אנשים רגישים. מרגש לשמוע שהוא נותן פטורים לזמרים וכדורגלנים צעירים. בעיקרון אני אפילו בעד. זמרים וכדורגלנים תורמים למדינה גם כן, בדרכם. אבל הפטור הזה הופך לנחשק משנה לשנה. גרוע מכך: הוא הופך למקור לגאווה לאנשים, המשתמשים בו בכדי לקדם את עצמם, את הקריירה שלהם ואת חשבון הבנק שלהם. אנשים מתגאים בפטור שקיבלו, מספרים בגאווה מה עשו כדי להשתמט וכמה כסף הם עשו בזמן שאחרים שרתו בצבא. חוסר השוויון זועק, בייחוד על רקע מה שעברנו כאן רק לפני שנה.

אם היה מדובר במספרים בודדים, ניחא. אבל מדובר במספרים שהולכים וגדלים משנה לשנה. הילדים האלו הולכים אח"כ לכוכב נולד, והופכים לדוגמא ומופת לאלו שצריכים להתגייס. כולנו מסכימים, ללא קשר לדעות פוליטיות, שמדינת ישראל צריכה צבא. רצוי שיהיה גם חזק. מה נעשה ביום שיהיו יותר פטורים ממתגייסים? היום הזה לא רחוק וזו הבעיה לה כולם מנסים למצוא פיתרון. בעוד שרבים מנפנפים במונחים כמו פשיזם, יש כמה שמנסים גם לתת לה פיתרון. וזה גם ההבדל, לדעתי, בין שני הכותבים.

אל תבין אותי לא נכון נועם. אני חושב שגם אתה צודק. המדינה צריכה למצוא פיתרון שלא יקפח אף אחד. אבל בוא תציע פיתרון כזה, שיתמודד עם מורכבות הסיטואציה, שייתן פטור אמיתי (ומוצדק) לאלו הזקוקים לו, אולם לא יהפוך לפטור גורף עבור כל אחד מאלפי המשתתפים הפוטנציאליים של כוכב נולד 6. הפיתרון שהציע קיפניס מקובל עלי שכן הוא מאפשר לכל אחד להשתחרר מהצבא, לעסקיו הוא, בידיעה כי זה עשוי לפגוע בו בעתיד. כמובן שיש לעשות זאת ברגישות, תוך התחשבות בצרכים של כל אחד המבקש פטור. אוסיף שתי לירות משלי ואומר כי רצוי להקים מנגנון שיאפשר לאותם פטורניקים לבחור בעבודות שונות אחרות שיהיו שוות בסוף לשירות מלא (משהו בסגנון שירות לאומי). אבל אני חושב שאפילו אתה תסכים איתי שהמצב הקיים, אותו אתה מנסה להנציח תוך שימוש ברטוריקה קצת מפחידה, אולם ללא מתן פיתרון אמיתי, אינו יכול להמשך.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • משה משה  ביום אוגוסט 22, 2007 בשעה 1:46 pm

    אתה יודע למה זה נעשה נחשק יותר וקל יותר? כי הצבא עושה את זה: נחשק – למי יש כוח למשימות שרובן הן לא צבאיות כלל? קל – כי קל לצבא לחתום על שחרור במקום לבדוק כל מקרה לגופו.

    הצבא שחרר, הצבא חסך לעצמו עבודה. עכשיו שלא יאשימו את מי שניצל את זה כמו שכל ישראלי, בטח ובטח שאנשים כמו מר קיפניס הנכבד, ינצלו כל הזדמנות לשפר קצת את המצב שלהם אם רק יראו אפשרות.

    ולניתוח מאמרו של קיפניס:

    "עדיף שתבטלו את המנוי ובלבד שלא אצטרך להגדיר אתכם יותר כקוראים שלי" – נו באמת.

    "אם הפרופיל הרפואי שלכם גבוה מזה של סטיבן הוקינג ובכל זאת לא עשיתם צבא, אתם לא ראויים להיות אזרחים שווים במדינת ישראל" – וואלה? אפשר לקבל את הקו"ח של קיפניס שנראה מה עשית בחיים?

    "אפילו במקומות כמו אנגליה אין כמעט עיר שבה לא נהגו מדי פעם לשרוף יהודים בשביל הקטע, ובצרפת זה מגיע לרמת האין רחוב כזה" – הקצנות זה תמיד הנשק הטוב ביותר של מילטנטיים שאין להם באמת מה להגיד.

    "זה לא החוסן המוסרי, ולא לימוד תורה, ולא התקווה בת שנות אלפיים. זה בגלל שבאנו לפה מאירופה עם יותר תחכום מזה של הברברים שמקיפים אותנו, וניצחנו חבורה של חמולות" – עם גזענות כזאת צריך להגיד שאתה לא מוסרי מר קיפניס?

    "מגיל אפס לימדו אותנו לזמר על דודו שאין עוד פלמ"חניק כמוהו" – שיר 5 של הבילויים החדש, זה התשובה למשפט הדבילי הזה.

    "אני מאוד מצטער בשביל מי שנמלט או סבל ובטח עבור אלה שהתאבדו, אבל אני עדיין חושב שזה היה מחיר ראוי לשלם כדי שביום פקודה נעמוד פה כולנו דום. אחרת, כאמור, אין לנו חיים" – כן, אנשים רגישים שהצבא הביא אותם לסף ייאוש של התאבדות הם אכן מחיר שווה לצבא המוסר הזה.

    "פחדתי אמנם מהצטרפות למנגנון חדש שעבורו אני לא יותר ממספר אישי, אבל יותר מכך פחדתי שאהיה ג'ובניק" – כשאמרו לך שאתה לא ג'ובניק, תאר לנו בבקשה את התגובה הפיזיולוגית.

    "ובינינו, לפחות בעיני, גם לבן אדם פחות טוב, כי בחרת בדרך הקלה בזמן שכל האחרים שילמו את חובם לחברה" – ובעיני קיפניס אתה בנאדם חרא שאתה שופט אנשים שלעולם לא היית במצבם.

  • נעם  ביום אוגוסט 22, 2007 בשעה 2:54 pm

    אני חושב שבסוף הפוסט אתה מתחיל להציע את הפתרון הנכון. הצבא צריך למצוא חלופות לאלו שלא מתאימים למסגרת, משהו בנוסח שירות לאומי. אבל מעבר לזה – כבר היום יש תגמול למשרתים, בדמות מענקים, עבודות מועדפות וכו'. לגיטימי לחלוטין לתגמל משרתים בצבא, כולל תגמול מועדף לקרביים. לא לגיטימי לפגוע במי שלא שירת, ולייצר ציד מכשפות מסוכן ומיותר.
    ועוד מילה לגבי קיפניס – ההתנייה הזו של זכויות אזרח בשירות צבאי היא התחלת הסוף של מדינה דמוקרטית, בעיני.

  • AP  ביום אוגוסט 22, 2007 בשעה 3:05 pm

    למה ללכת סחור סחור? הפתרון קיים וקוראים לו ביטול גיוס החובה. זהו הפתרון הצודק, היעיל, המוסרי והנכון ביותר לכל הבעיות שהעלתם (שאני לא בטוח שהן באמת קיימות, אבל לצורך הדיון נגיד שכן).

  • חייש  ביום אוגוסט 22, 2007 בשעה 3:19 pm

    הקדימני המגיב איי פי פה מעליי, אבל תכלס, כל הדיון הזה הוא מופרך, היות והוא מכיל כהנחת יסוד שגיוס חובה זה משהו סביר וראוי. הוא לא. אנחנו לא חיים באימפריה האוסטרו-הונגרית. אין שום סיבה לא לבטל מחר את גיוס החובה ואז מי שירציה יתגייס ויקבל משכורת סבירה לפי רמת ההשקעה והסיכון שלו. קצין קרבי יקבל 12 אלף שקל בחודש, והעלות שלו תתקזז מול עשרה גורפי עלים שהתגייסו כי אין ברירה.

  • הצועד בנעליו  ביום אוגוסט 22, 2007 בשעה 4:06 pm

    ואני מבטיח לך, שביום שהוא יצטרך באמת את כל אלה שהוא משמיט – הוא יפסיק להשמיט. כרגע הוא צריך את המושמטים לא פחות (ואפילו יותר) ממה שחלקם צריך את ההשמטה, כדי שתהיה לו קבוצה בת-ערובה שאפשר יהיה תמיד לחבוט בה ולסמן אותה "למען יראו וייראו.
    וכל היתר זה חיסולי חשבונות פוליטיים (למשל – ברק שמפעיל את גל הציד האחרון כדי לחמם את השולחן בצורה מתוחכמת מתחת לאולמרט, שבנו לא משרת) ונסיונות של קצינונים מתוסכלים לעשות הון משל עצמם על גב אוכלוסיה שקל להסית נגדה.

    וכשלוין קיפניס הזה מדבר על אנטישמים ששורפים יהודים בכל מיני רחובות, הוא לא מרגיש כמה הוא עצמו מתחיל להזכיר אותם?
    ותגובות אחרות שיופיעו כאן בכינוי שלי או כינוי דומה לו, הן זיוף.

    ואת אולימפיאדת בייג'ין חייבים להחרים.

  • דב  ביום אוגוסט 22, 2007 בשעה 5:55 pm

    גיוס חובה התקיים גם ברוב מדינות מערב אירופה עד סוף המלחמה הקרה.

    דווקא לאוסטרו-הונגרים היה צבא מקצועי בשיגרה.

  • תוהה  ביום אוגוסט 22, 2007 בשעה 7:40 pm

    על איזה סעיף פסיכיאטרי שוחררת (בצדק) מצה"ל?

  • ערדי  ביום אוגוסט 22, 2007 בשעה 9:14 pm

    חייש, לא מעט מדינות מערביות שלא היו בשום עמות בששים השנים האחרונות מקיימות שירות חובה. על פי מה הקביעה שלך ששרות חובה הוא פחות צודק וסביר מאשר לשלוח רק את מי שאין לו כסף או קשרים להגן על החיים שלך? ולפי מה בדיוק אתה קובע ש12 אלף ש"ח זה הסכום הראוי לקצין קרבי? וחייל קרבי, מה יקבל?

    (אגב אני לא מסכים עם כל מה שקיפניס כותב, פה ובמקומות אחרים, אבל לפחות האיש יודע לכתוב. גם זה לא מובן מאליו בעתונות העברית דהיום)

  • אחד מהמילואים  ביום אוגוסט 23, 2007 בשעה 12:27 am

    רק ליצן יכול לכתוב דבר כמו "המזרח התיכון הוא רק חלק מעולם, שמתנהג כולו כמו מערב פרוע. לכולם יש אקדחים, לא רק לנו. לא מעט מדינות וחבלי ארץ אחרים נתונים במלחמות או סכנה קיומית".

    איזה עוד ארצות נתונות היום בסכנה קיומית חוץ מישראל?
    יש עוד ארץ בעולם שמיליוני מוסלמים פנאטים נשבעו לחסל?
    יש עוד ארץ בעולם שמסבירים לה כל יום שאין לה סיבה להתקיים ומבטיחים לה שישמידו אותה ברגע שיגמרו בטהרן את הפיתוח של הפצצה?

    אבל למה שרשף יסתכל למציאות בעיניים?
    הרבה יותר נוח לו להצדיק השתמטות עם קשקושים שלכולם בחוץ יש אקדחים, ושכולם בפנים פשיסטים, וכל המשתמטים הם "אנשי רוח" ו"אמנים" ו"סוחרים" ו"זמרים רגישים".

    זמרים רגישים עלק.
    הם כל כך רגישים עד שאפילו שרות לאומי קשה להם לעשות, לגפן וג'קו ואושרי כהן ואיתי טיראן וכל שאר החארות.

    עשרות אלפים משתמטים כאן, בקושי נשארו כמה פראיירים שעוד הולכים לקרבי, ורשף מזיין את המוח על זמרים רגישים?

    קיפניס צודק מאה אחוז. מי שלא שירת בצבא או עשה שרות לאומי – לא מגיעות לו שום זכויות. שיהיה רגיש בחו"ל. לא פה.

  • אורי  ביום אוגוסט 23, 2007 בשעה 12:31 am

    והדבר המצער הוא שדווקא תומכי ההשתמטות הם אלה שרוממות השוויון בגרונם. כלומר, צריך לחלק את הנטל באופן צודק יותר עד שזה מגיע לשירות הצבאי שלהם.

    הפתרון המתקבל על הדעת הוא לייצר שירות לאומי בתחומים מסוימים עבור משתמטי צבא, אבל לקבוע אותו כך שיהיה ארוך בחמישים אחוז מהמקובל בצבא. המודל הזה מקובל בגרמניה, בשווייץ ובמדינות מסודרות נוספות ואין סיבה שלא יהיה מקובל כאן.

  • משה משה  ביום אוגוסט 23, 2007 בשעה 7:48 am

    לאומי?
    לא…הנושאר הזה של שירות לאומי עלה רק בחודש האחרון כתחליף (הוגן ביותר) לשירות צבאי למי שלא מתאים לו.
    אבל אי אפשר עכשיו להאשים את כל מי ששוחרר לפני 10-12 שנה כשאף אחד לא חשב על זה כתחליף.
    זה כמו שיחליטו לקבוע מהירות מקסימלית של 70 קמ"ש בכביש שהיה עד עכשיו 90 קמ"ש ויתנו דו"ח לכל מי שנסע בו ב20 שנה האחרונות.
    ובטח ובטח צה"ל אינו יכול לעשות את זה – מיהו בכלל? הוא שחרר, מעכשיו שלא יתערב מה הבנאדם עשה או לא אחרי השחרור (כן שירת בשירות לאומי או לא).

    אנשים, תשלטו על אצמכם.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום אוגוסט 23, 2007 בשעה 9:03 am

    דרש לגרש את המשוררים מהמדינה.
    "יורשו" הפאשיסט הולך בדרכו.
    וקיפניס נראה כמו גלוח ראש פאשיסט, וזה בדיוק מה שהוא.
    הפאשיזם גואה כאן בלי חשבון.
    איזה אטימות, איזה רשעות. יש אנשים רגישים באמת, יש אנשים שלא מתאימים לצבא.

    מבחינתי, מדינה שלא יודעת לקבל את האנשים האלה – מוטב שתלך לעזאזל ומצווה להשתמט מצבאה.
    לא להרוג וליהרג עבור פאשיסטים.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום אוגוסט 23, 2007 בשעה 9:10 am

    ובין ליהרג ע"י "אחי" הפאשיסטים או לחיות "ברצונם הטוב" כאזרח סוג ב' – אני לא יודע מה גרוע יותר.

    לא השתמטתי, הושמטתי.
    אבל לו היתה לי אפשרות להחזיר את הסרט אחורה – אפשר שלא הייתי רוצה להלחם שכם אל שכם עם חלאות אדם כמו קיפניס, "אחד מהמילואים" ואפלטון הפאשיסט "הנאור" , שהם כל כך הרבה וכנראה שזה העם הישראלי.
    אולי לא מגיע לו מדינה.

  • חייזר כחול  ביום אוגוסט 23, 2007 בשעה 12:56 pm

    לפני שאתה קופץ, אולי תבדוק עובדות?

    לידיעתך: שרות לאומי לא עלה רק בחודש האחרון.
    עוד ב2001 הוציאו הוראת שעה המאפשרת לגברים להתנדב באופן רשמי.
    נשים כמובן יכלו לעשות את זה עשרות שנים קודם. לתשומת לב של כל הבוסקילות והמקסימיליאן בלומיות.

    לא שצריך באמת הוראת שעה או חוק. אדם הגון שקיבל פטור מצה"ל לא יכול בעצמו ללכת להתנדב בבית חולים וכדומה?

    אבל מי אמר שכל המשתמטים הגונים?
    לדוגמה הפסיכי מעלי, זה שצועד בנעליו לקב"ן, קיבל פרופיל 21 בגלל הפרעות נפשיות. זה לא מנע ממנו להתנדב באיזה מוסד סיעודי. אבל הוא כמובן העדיף להשתמט כי זה יותר נוח.

  • חייזר כחול  ביום אוגוסט 23, 2007 בשעה 1:10 pm

    הנושא של שירות לאומי עלה אמנם לא בחודש האחרון, אבל הרשויות "התעצלו" או "התקמצנו" מכדי להסדיר אותו בצורה שתוכל להקיף את כל האנשים, ואם תשאל אותי, אני מתנבא שגם ימשיכו כך ושום דבר רציני לא יצא מזה – הרשויות צריכות את המושמטים בין השאר כדי שיהיה להן כנגד מי להסית את הציבור המטומטם.

    והפסיכי שמעלי שממשיך במנהגו להשתמש בכינויים גנובים של אחרים, פשוט לא מכיר את הצועד בנעליו ולא יודע עליו כלום כשהוא קובע מה הוא כן עשה ומה הוא לא עשה. אולי הוא כן עשה ועושה הרבה שירות חברתי הרבה מעבר למה שהחזיר הכחול שמעלי משער?
    ואם החזיר טוען ש"הצועד" קיבל 21 על סעיף "הפרעות נפשיות" שיחשוף – מאיפה לו המידע הזה (אם קיים).

כתוב תגובה לחייזר כחול לבטל